Az Iparművészeti Múzeum, két világháború közötti plakátművészetet bemutató kiállítására ketten látogattunk el egy esős, szürke júliusi délelőttön. Ahogy beléptünk a kiállítóterembe, nem kellett sok idő, hogy a színes plakátok intenzív hatásukkal elvonják a figyelmet a kinti időjársáról.
A tárlat teljes képet mutatott be az 1924 és 1942 közötti fogyasztói cikkekből, szolgáltatásokból. Ez magába foglalt például szappant, villanykörtét, gázfűtés rendszert, fürdőruhát, vagy éppen Modiano-szivarpapírt. Sőt, hogy teljesebb legyen az összkép, a plakátok mellett néhány termék is ki volt állítva. (Gázkályha, íróasztal vagy acéltámlás szék) Külön tetszett, hogy néhány skicc és látványterv is fennmaradt a tervezés fázisaiból. 80 évvel ezelőtt ezek szerint így alkottak koncepciót, papíron, analóg eszközökkel.
A tárlat teljes képet mutatott be az 1924 és 1942 közötti fogyasztói cikkekből, szolgáltatásokból. Ez magába foglalt például szappant, villanykörtét, gázfűtés rendszert, fürdőruhát, vagy éppen Modiano-szivarpapírt. Sőt, hogy teljesebb legyen az összkép, a plakátok mellett néhány termék is ki volt állítva. (Gázkályha, íróasztal vagy acéltámlás szék) Külön tetszett, hogy néhány skicc és látványterv is fennmaradt a tervezés fázisaiból. 80 évvel ezelőtt ezek szerint így alkottak koncepciót, papíron, analóg eszközökkel.
A színek igen élénkek voltak a plakátokon,
legtöbbször komplementer párosításokban. Ami azt illeti, jóval kevesebb színnel
operálnak ezek az alkotások, mint a mai plakátok. Tipográfiát tekintve is csak egy,
maximum kettő betűtípus jelenik meg rajtuk, rendszerint a terméknévvel. Semmi
több, vagy feleslegesnek ható információ nincs.
Forrás: Iparművészeti Múzeum |
A színek és formák kombinációinak tiszta hatása
erőteljes hatást gyakorol a fogyasztóra. Elég csak azt nézni, hogy milyen nagy
felületen jelenik meg egy-egy szín vagy forma és mennyire elég egy-egy jól
eltalált ív vagy arány a termékek esetében.
Akkoriban valószínűleg még alacsonyabban volt az emberek
ingerküszöbe is és nem volt szükség rá, hogy különböző effektekkel és
felturbózott képekkel érjék el ugyanezt a hatást.
Forrás: Iparművészeti Múzeum |
Nagyon tetszett a kiállítást támogató magyarázó
táblák és szövegek elrendezése is. Szintén karakteres, erős színek jellemezték
őket, így összhangban maradtak a plakátokkal. Alapos kutatómunka és
átgondoltság látszott az egész koncepción, ami alapján felépítették a tárlatot.
Összefoglalva nekem nagyon tetszett a kiállítás,
mert
- Gazdag plakátanyagot hozott az akkori kor híres művészeitől (Berény, Bortnyik, Kassák, Irsai)
- Jól kategorizálta őket az élet minden területére kitérve (így hasonlóság is felfedezhető volt a mai polgári élet javaival)
- Kézzelfogható elemekkel is ki volt egészítve a tárlat, mint például néhány konkrét termék
----------
Talán Gyöngyvérhez hasonlóan engem is egy kisebb
spirituális élmény ért a tárlaton. A fent említett grafikai szempontok mellett engem az is
lenyűgözött, hogy a plakátok erős tartalmi redukáltsága ellenére mennyire mozgalmas látványvilágot tudtak
teremteni a művészek. Sok esetben a plakátokon szereplő termékek egyetlen célja
inkább a figyelemfelkeltés volt, vagy, hogy csak egyszerűen jelezze: „létezem!”. Nyoma
sem volt rajtuk a manapság oly divatosan alkalmazott pozícionálásnak. Ez
utóbbit David Ogilvy, reklámguru a következő módon fogalmazta meg: „Mire képes a termék és kinek készül.”
Ehelyett sokkal dominánsabbnak éreztem a “Mi a termék”-alapvetést,
mintsem azt, hogy “Mire képes”. De talán mégis ez a mai szemel nézve “rendhagyó”, sőt,
inkább úttörő jellege volt az, ami tiszteletet ébresztett bennem a kor “művészeti
kreatívjai" iránt.
Látható, hogy az adott korok reklámozásról alkotott képe gyökeresen eltért a mostanitól. És számomra ez volt az, ami lehengerlően egzotikussá tette a kiállítást. Izgalmas volt beletekinteni a múlt korának egy nem tudatosan, mindinkább megérzések révén alkalmazott reklámeszközébe. A plakátok látványvilága tökéletesen visszatükrözte a 20-as 30-as évek nyugodt egyszerűségét, amit elnézve akaratlanul is kontrasztba állítunk jelen korunkkal és korunk reklámeszközeivel.
Forrás: retronom.hu |
Elgondolkodtató, hogy míg ma általános szabályok és
fogyasztói szokások, illetve magatartásvizsgálatok során feltárt pszichológiai
folyamatok mentén készülnek a reklámok, addig a múlt század elején mennyire a
gyönyörködtetés és az intuitív művészi alkotókészség szerepe volt meghatározó.
A mai reklámoknak pedig - többek között - ezen kor kiváló művészei taposták ki
az utat, lefektetve a jó plakát készítésének alapelveit.
„Mert a jó plakát nem csupán mint üzleti közvetítő jelent sokat, de
mint tiszta művészi produktum is fenntartás nélkül élvezhető és értékelhető...” - Kassák Lajos
(A plakát és az új festészet,
MA, I. évf. 1. sz., 1916.)
(Forrás: revizoronline)
A tárlat Schmoll paszta plakátjait meglátva eszembe jutott, hogy otthon is van egy Bortnyik-féle Schmoll reklámtáblánk. Sajnos az évtizedek (századok?) alatt megtépázta az időjárás így erősen rozsdásodik, illetve helyenként lepattogott a festék róla. Éppen ezért szerettem volna digitalizálni az utókornak, hogy ne legyen az enyészet martaléka. Így sikerült:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése